سیستم فوکوس خودکار D610 از سنسور اندازه‌گیری دوربین کمک می‌گیرد تا سوژه‌های متحرک را به خوبی دنبال کند. همانند سایر محصولات DSLR، دوربین D610 نیز در حالت نمایش لایو ویو فوکوس کند‌تر و ضعیف‌تری به همراه دارد.

کیفیت عکس‌های خروجی دقیقا همان چیزی است که انتظارش را دارید. پردازش جذاب تصاویر در کنار گستره‌ دینامیکی بالا که به واسطه‌ تکنولوژی Active D-Lighting محیا شده است، خروجی بسیار زیبایی را به ارمغان می‌آورد. نیکون D610 در بخش تصاویر خام با فرمت RAW نیز بهترین نتیجه‌ ممکن در این رده‌ قیمتی را تولید می‌کند؛ عملکرد عالی در نور کم و گستره‌ دینامیکی ایده‌آل باعث شده است تا D610 عکس‌های بسیار مشابهی با دوربین گران‌تر D750 تولید کند.

نیکون  D610 در بخش فیلمبرداری توانایی ضبط کلیپ‌هایی با رزولوشن 1080P با نرخ ۳۰، ۲۵ و ۲۴ فریم بر ثانیه و پخش بدون فشرده‌سازی آن‌ها را از طریق خروجی HDMI را دارد. البته در نظر داشته باشید در صورت استفاده لایو ویو، قابلیت تغییر دریچه‌ دیافراگم را نخواهید داشت. نبود قابلیت زوم و تعیین سوژه جهت فوکوس در کنار تلاش‌های متعدد برای فوکوس هنگام استفاده از لایو ویو، باعث شده است تا D610 به گزینه‌ مناسبی برای فیلمبرداران در این رده‌ قیمتی تبدیل نشود. یکی دیگر از محدودیت‌های لایو ویو در این دوربین عدم نمایش میزان نوردهی پیش از ثبت عکس است.

با خرید D610، به جز سیستم فوکوس خودکار پشتیبان و بدنه‌ باکیفیت‌تر، قابلیت کاربردی دیگری را نسبت به محصولات گران‌قیمت‌تر نیکون از دست نخواهید داد. دو شیار کارت حافظه، منظره یاب بزرگ در کنار توانایی‌های بسیار بالا در بخش عکاسی، نیکون D610 را به دوربینی توانمند در این بخش تبدیل کرده است که تمامی نیاز‌های عکاسان را به خوبی تامین می‌کند.



نقاط قوت

گستره‌ دینامیکی وسیع در عکس‌های RAW
بهترین عملکرد در شرایط نوری ضعیف در این کلاس از دوربین‌ها
تکنولوژی تعقیب سه بعدی سوژه به واسطه‌ سنسور فاصله سنج
تعادل رنگ سفید دلنشین

نقاط ضعف

پوشش نواحی اندک قاب توسط سیستم فوکوس خودکار
عملکرد آهسته‌ فوکوس خودکار در لایو ویو و هنگام فیلمبرداری
نبود وای‌فای داخلی
 قابلیت‌های محدود فیلمبرداری

سونی آلفا a7

a7 یکی از دوربین‌های بدون آینه‌ سری E-mount و مجهز به سنسور فول فریم سونی است، این دوربین با سنسور ۲۴ مگاپیکسلی خود در رده‌ میانی (بین دوربین مخصوص فیلمبرداری a7R با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی و a7S با سنسور ۳۶ مگاپیکسلی) این سری قرار می‌گیرد.

سیستم تشخیص فازی جدید به کار رفته در a7 توانایی‌های خوبی به دوربین می‌دهد و با ترکیب قابلیت‌های آنالیز قاب، امکان تشخیص و تعقیب سوژه‌ها مانند صورت افراد را به خوبی محیا می‌کند. با این حال سیستم تشخیص فازی این دوربین از ۱۱۷ نقطه‌ی فوکوس بهره می‌برد که در میانه‌ قاب به کار رفته‌اند؛ به همین دلیل عملیات تشخیص و فوکوس بر سوژه‌های اطراف قاب با سرعت‌ و دقت کمتری انجام می‌شود. در نهایت نیز باید ذکر کنیم که سرعت فوکوس خودکار این دوربین به خوبی بهترین‌های این کلاس نیست.

کیفیت تصاویر خروجی سنسور ۲۴ مگاپیکسلی a7 عالی است. با این حال در شرایط نوری اندک و ایزو‌های بسیار بالا، عملکرد این دوربین به خوبی بهترین‌های این کلاس نیست. اما گستره‌ دینامیکی عکس‌های این دوربین در فرمت خام جزء بهترین‌هایی است که در این بازه‌ قیمتی به دست خواهید آورد.

سونی آلفا a7 در بخش فیلمبرداری از توانایی‌های پایین‌تری نسبت به رقبای قدرتمند این رده از دوربین‌ها برخوردار است. این محصول با وجود توانایی فیلمبرداری با رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، از بیت‌ریت پایینی بهره می‌برد. البته باید به تکنولوژی‌های زوم و تعیین سوژه در کنار الگوی گورخر نیز اشاره کرد که امکان ثبت کلیپ‌های حرفه‌ای‌تری را به ارمغان می‌آورد.

نمایشگر ۳ اینچی تاشو، منظره‌یاب اکترونیکی OLED با رزولوشن XGA، کفشک اتصال لوازم جانبی در کنار وای‌فای و NFC‌ از دیگر قابلیت‌های به کار رفته در a7‌ است. هم‌چنین باید به چهار حلقه‌ کنترلی برای تنظیم سرعت شاتر، گشودگی دیافراگم، ایزو و جبران نوردهی اشاره کرد که عکاسان علاقه‌مند به اعمال تنظیمات دستی را بسیار خرسند خواهد کرد. قیمت a7 پس از عرضه‌ a7 II به بازار با افت قابل توجهی روبه رو شده که آن را تبدیل به گزینه‌ بسیار ارزشمندی تبدیل کرده است.

نقاط قوت

 بدنه‌ کوچک و قیمت مناسب برای دوربینی با سنسور فول فریم
سیستم فوکوس خودکار موثر با تشخیص فازی (تنها در بخش‌های میانی قاب)
 نمایشگر تاشو

نقاط ضعف
عملکرد ضعیف در ایزو‌های بالا نسبت به رقبا
کیفیت پایین‌تر تصاویر RAW
عدم امکان برنامه‌ریزی ایزوی خودکار
عمر باتری ضعیف

سونی آلفا a7 II


سونی در آلفا a7 II از سنسور فول فریم ۲۴.۳ مگاپیکسلی CMOS و پردازنده‌ بهبود یافته‌ Bionz X بهره برده است. این دوربین نیز همانند سایر دوربین‌های نسل دوم سری a7 به  بدنه‌ باکیفیت‌تر مجهز شده است. هم‌چنین باید به لرزشگیر ۵ محوره‌ این دوربین نیز اشاره کرد که آن را به اولین دوربین فول فریم مجهز به این تکنولوژی تبدیل کرده است.

سونی a7 II نیز همانند نسل گذشته‌ خود از ۱۱۷ نقطه‌ی تشخیص فازی بهره می‌برد که امکان فوکوس خودکار دقیق و سریع را در مناطق میانی قاب به ارمغان آورده است. سرعت فوکوس و تعقیب سوژه نیز در این دوربین نسبت به a7 ارتقا یافته است و در صورت استفاده از لنز‌های مخصوص سونی، سرعت فوکوس خودکار بیش از پیش نیز افزایش می‌یابد. با این حال این مساله a7 II را به دوربینی مناسب برای ثبت تصاویر سریع ورزشی تبدیل نمی‌کند و نباید توقع سریع‌ترین و دقیق‌ترین سیستم فوکوس خودکار را از این دوربین در میان رقبای قدرتمند آن داشته باشید.

طبق بررسی‌های انجام شده، کیفیت عکس‌های خروجی a7 II شباهت زیادی به نسل گذشته‌ آن دارد که این موضوع به معنی عکس‌های بسیار باکیفیت و گستره‌ دینامیکی فوق‌العاده در عکس‌هایی با فرمت خام است. البته باید در نظر داشته باشید که عملکرد این دوربین در ایزو‌های بالا به خوبی رقبای آن در این رده از دوربین‌ها نیست. یکی دیگر از نقاط ضعف a7 II نبود قابلیت تبدیل فرمت RAW درون دوربین، است که امکان بهبود عکس‌های خروجی با این فرمت پیش از ارسال از طریق وای‌فای را فراهم نمی‌کند. در نهایت نیز باید به لرزش‌گیر بسیار کارآمد این دوربین اشاره کرد که امکان ثبت تصاویر شفاف و واضح را در شرایط مختلف در دسترس عکاسان قرار می‌دهد.

لرزشگیر پنج‌ محوره‌ی a7 II در بخش فیلمبرداری نیز تاثیر بسزایی در نتایج ثبت شده خواهد داشت. این دوربین برای افزایش بیت‌ریت کلیپ‌های ثبت شده از فرمت XAVC S پشتیبانی می‌کند. تکنولوژی‌های زوم و تعیین سوژه برای فوکوس و الگوی گورخر در کنار ورودی میکروفن و خروجی هدفون نیز می‌تواند نظر فیلمبرداران را به خود جلب کند. سونی هم‌چنین برای ثبت ویدیو‌های واقعی‌تر به واسطه‌ی سیستم پروفایل تصاویر، امکان تغییر رنگ‌ها را برای کاربران فراهم کرده است تا با توجه به شرایط محیطی بهترین تنظیمات را انتخاب کنند. در نهایت نیز باید به تکنولوژی S-Log2 اشاره کرد که امکان تصویربرداری در محیط‌هایی با کنتراست بالا و نور زیاد را در دسترس قرار می‌دهد.

با این که سونی a7 II بهترین گزینه‌ فول فریم برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف و ایزو‌های بالا نیست و سیستم فوکوس خودکار آن نیز در عکاسی از سوژه‌های سریع، توانایی رقابت با دوربین‌های قدرتمند موجود در این بخش را ندارد، اما  ترکیب بدنه‌ای با کیفیت، قیمت مناسب و امکانات گسترده در بخش عکاسی و فیلمبرداری، محصول سونی در این رده‌ قیمتی را به گزینه‌‌ بسیار مناسبی تبدیل کرده است.

نقاط قوت

لرزشگیر پنج محوره‌ تعبیه شده در بدنه
 سیستم فوکوس خودکار تشخیص فازی بهبود یافته نسبت به نسل گذشته
 قابلیت‌های متنوع در عکاسی و فیلمبرداری
 نمایشگر تاشو

نقاط ضعف

عملکرد ضعیف‌تر در ایزو‌های بالا نسبت به رقبا
عدم امکان برنامه‌ریزی ایزوی خودکار
عمر باتری ضعیف
 دکمه‌های کنترلی کوچک

کانن EOS 6D

دوربین ۲۰ مگاپیکسلی EOS 6D ارزان‌ترین و کوچک‌ترین محصول فول‌فریم کانن است. کانن به واسطه این دوربین عکاسانی را که برای اولین بار به دنبال خرید دوربین فول فریم هستند را هدف قرار داده است. سنسور و سیستم فوکوس خودکار این دوربین برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف بهینه شده‌اند. به همین جهت با این که سیستم فوکوس ۱۱ نقطه‌ای این دوربین حرف زیادی برای گفتن در برابر رقبایش ندارد، اما در EOS 6D یک نقطه‌ فوکوس متقاطع وجود دارد که توانایی تشخیص و فوکوس بر روی سوژه در EV -3 (شرایط نوری مشابه با نور مهتاب در شب) را دارد. در سایر شرایط سیستم فوکوس خودکار 6D عملکرد متوسطی دارد و توانایی تعقیب سوژه را ندارد. با این دوربین از سیستم تشخیص صورت در منظره‌یاب نیز بی‌بهره خواهید بود.

کیفیت تصاویر خروجی 6D دقیقا همان چیزی است که از دوربین‌های کانن توقع دارید؛ عکس‌های JPEG بسیار خوب با پردازش دلنشین رنگ‌ها. سنسور مخصوص این دوربین در تصاویر RAW به وضوح برتری خود را به رخ رقبایش می‌کشد و کیفیت تصاویر خروجی آن در شرایط نوری ضعیف جزء بهترین‌های این رده از دوربین‌ها است. با این حال با 6D در شرایط کنتراست بالا، گستره‌ دینامیکی خوبی را نخواهید داشت.

کانن 6D در بخش فیلمبرداری امکانات وقابلیت‌های معمولی را به همراه دارد. این دوربین توانایی فیلمبرداری با رزولوشن 1080P و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد که چندان قابل توجه نیست. با این حال امکان تعیین میزان فشرده‌سازی کلیپ‌های ضبط شده در دسترس است که پیش‌تر در EOS 5D Mark III معرفی شده بود. متاسفانه تکنولوژی‌های زوم و تعیین سوژه و الگوی گورخر نیز در 6D تعبیه نشده است و این دوربین توانایی ارسال فیلم‌های فشرده نشده را از طریق خروجی HDMI‌ ندارد.

6D اولین دوربین از سری EOS‌ کانن است که از وای‌فای و NFC بهره می‌برد تا اشتراک‌گذاری تصاویر را برای کاربران بیش از پیش ساده کند. کانن EOS 6D با بدنه‌ای کوچک و سبک و کیفیت عکس عالی خود، عکاسان سوژه‌های ثابت را در نظر گرفته است. اما اگر عکاسی از سوژه‌های متحرک و فیلمبرداری برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، گزینه‌های بسیار کارآمد‌تری از 6D در این رده‌ قیمتی وجود دارد که خرید آن‌ها توصیه می‌شود.

نقاط قوت

   بهترین عملکرد در شرایط نوری ضعیف و ایزو‌های پایین در این کلاس از دوربین‌ها
    فوکوس خودکار حساس تا EV -3
    امکان کنترل دستی تمامی تنظیمات حین فیلمبرداری

نقاط ضعف
    سیستم فوکوس خودکار ناکارآمد به خصوص در تعقیب سوژه‌ها
    گستره‌ دینامیکی ضعیف
    رزولوشن کمتر نسبت به رقبا
    عکاسی پیاپی آهسته تر نسبت به رقبا

کانن EOS 7D Mark II

کانن EOS 7D Mark II‌ به قابلیت‌های متنوعی مجهز شده است تا خود را به گزینه‌ای مناسب برای عکاسان و فیلمبرداران تبدیل کند. این دوربین از بدنه‌ بسیار باکیفیت همانند نمونه‌های گران‌قیمت‌تر در کنار ابعاد کوچک و وزن پایین بهره می‌برد. سنسور ۲۰.۲ مگاپیکسلی APS-C با تکنولوژی Dual Pixel در کنار یک جفت پردازنده‌ Digic 6 وظیفه‌ ثبت و پردازش تصاویر را بر عهده دارند. تکنولوژی Dual Pixel به کار رفته در این دوربین به معنی سیستم فوکوس تشخیص فازی دقیق و سریع در اکثر بخش‌های قاب، در حالت‌های لایو ویو و فیلم‌برداری است. استفاده از دو پردازشگر باعث شده است تا 7D Mark II توانایی عکاسی پیاپی با نرخ ۱۰ فریم بر ثانیه را داشته باشد.

سیستم فوکوس خودکار 7D Mark II هنگام استفاده از منظره‌یاب بسیار سریع است و به کمک سنسور فاصله‌سنج امکان تعقیب موثر سوژه و انتخاب نقطه‌ فوکوس خودکار متقاطع مناسب از میان ۶۵ عدد موجود، را فراهم می‌کند. هم‌چنین در این حالت از تشخیص چهره نیز بهره‌مند خواهید بود. سیستم فوکوس خودکار 7D Mark II در تعقیب سوژه بسیار سریع و مطمئن عمل کنید و به راحتی قادر به عکاسی پیاپی در این حالت خواهید بود. سیستم تعقیب سوژه‌ iTR به کار رفته در این دوربین توانایی بالایی در انتخاب و فوکوس خودکار سوژه و هم‌چنین دنبال کردن آن در تمام بخش‌های قاب را دارد. با این حال عملکرد این سیستم هنوز به خوبی تکنولوژی تعقیب سه بعدی نیکون نیست. یکی از نقاط قوت 7D Mark II عملکرد آن در لایو ویو است؛ فوکوس خودکار این DSLR‌ در این حالت فوق‌العاده است و به لطف تکنولوژی Dual Pixel توانایی تشخیص و فوکوس سریع را دارد.

کیفیت تصاویر خروجی 7D Mark II به لطف پردازش عالی رنگ‌ کانن و عملکرد خوب در ایزو‌های بالا، بسیار خوب است. کیفیت تصاویر RAW نیز بسیار خوب است؛ با این حال گستره‌ دینامیکی تصاویر در این فرمت به خوبی رقبای این دوربین نیست. خوشبختانه 7D Mark II در این بخش پیشرفت قابل قبولی را نسبت به نسل گذشته‌ خود تجربه کرده است.

در زمینه‌ فیلمبرداری نیز کانن 7D Mark II توانایی بالایی به همراه دارد. این دوربین توانایی ضبط کلیپ‌هایی با رزولوشن 1080P و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را در کنار امکان انتخاب میزان فشرده‌‌سازی را دارد. با این که کیفیت کلیپ‌های ویدیویی ضبط شده با 7D Mark II بسیار خوب است، اما  قادر خواهید بود در این رده‌ قیمتی دوربین‌ها‌ی توانمند‌تری تهیه کنید. عدم تجهیز به تکنولوژی‌های زوم و تعیین سوژه در کنار الگوی گورخر برای تنظیم میزان نوردهی، باعث شده است تا توانایی‌های 7D Mark II در فیلمبرداری زیر سوال برود. اما فراموش نکنید به لطف تکنولوژی Dual Pixel، دوربین 7D Mark II قادر خواهد بود حین فیلمبرداری به طور پیوسته اقدام به بررسی سریع صحت فوکوس کند تا بهترین نتیجه‌ ممکن را برای کاربر به ارمغان بیاورد. متاسفانه نبود قابلیت نمایشگر لمسی برای تعیین سوژه به وسیله‌ عکاس باعث شده است تا 7D Mark II نتواند از تمامی قابلیت‌های Dual Pixel بهره ببرد.

GPS، بدنه‌ مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار، دو شیار کارت حافظه و اینتروالومتر (شاترسنج دستی)، کانن 7D Mark II را به یکی از جذاب‌ترین دوربین‌های APS-C بازار تبدیل کرده است. با این که تعقیب سوژه و گستره‌ دینامیکی این دوربین به خوبی بهترین نمونه‌های موجود نیست؛ اما کیفیت ساخت بالا، عکاسی پیاپی با نرخ ۱۰ فریم بر ثانیه و فیلمبرداری راحت، بهترین دوربین APS-C کانن را به گزینه‌ای جذاب در میان رقبای فول فریم آن تبدیل کرده است.

نقاط قوت

فوکوس خودکار عالی حین فیلمبرداری
تصاویر خروجی عالی در شرایط نوری ضعیف
عکاسی پیاپی با نرخ ۱۰ فریم بر ثانیه
قابلیت‌های افزوده‌ متعدد در فیلمبرداری

نقاط ضعف

نبود وای‌فای داخلی
گستره‌ دینامیکی ضعیف‌تر نسبت به رقبا
نبود قابلیت فاصله‌سنجی در نقاط فوکوس خودکار
عملکرد نامطمئن iTR در بعضی شرایط

پاناسونیک لومیکس DMC-GH4

برای آشنایی مختصر با پاناسونیک GH4 کافی است بدانید این دوربین قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را در بخش فیلمبرداری در بدنه‌ای کوچک و قیمتی مناسب در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این دوربین از سنسور ۱۶ مگاپیکسلی MOS در اندازه‌ میکرو چهارسوم با قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن 4K در نرخ ۱۲ فریم بر ثانیه یا رزولوشن 1080P و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، بهره می‌برد.

پاناسونیک GH4 از بدنه‌ای باکیفیت و جنس آلیاژ منیزیم بهره می‌برد که به لطف کنترل‌های دوگانه‌ خود از ابعاد کوچک‌تری نسبت به DSLRهای این رده‌ قیمتی برخوردار است. نمایشگر لمسی چرخان در کنار رابط کاربری عالی به همراه قابلیت کنترل روی انواع تنظیمات مختلف، باعث شده است تا امکانات فوق‌العاده‌ای را حین کار با دوربین در اختیار داشته باشید.

پرچمدار پاناسونیک در زمینه‌ فوکوس خودکار نیز عملکرد عالی از خود به نمایش می‌گذارد. این دوربین با ترکیب توانایی بالای فوکوس محصولات میکرو چهارسوم و سیستم فوکوس عالی پاناسونیک، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سیستم (DFD (Depth-from-Defocus پاناسونیک با درک صحیح از توانایی‌های لنز‌ به کار رفته در زمینه‌ ایجاد پدیده‌ بوکه و تمایز سوژه از محیط اطراف، در مدت زمان عملیات فوکوس کاهش محسوسی ایجاد می‌کند و امکان تعقیب سوژه‌ موثری را نیز به کاربران می‌دهد. با این که نتیجه‌ به وجود آمده بسیار عالی است، اما GH4 در این بخش توانایی رقابت با دوربین‌های مخصوص عکاسی صحنه‌های ورزشی مجهز به فوکوس فازی روی سنسور، را ندارد.

پاناسونیک GH4 تنها به قابلیت‌های مخصوص فیلمبرداری مجهز نشده است؛ این دوربین در بخش عکاسی نیز توانایی‌های بالایی دارد. کیفیت تصاویر خروجی این دوربین بسیار خوب است. پردازش و غلظت رنگ‌ها نسبت به محصولات گذشته‌ پاناسونیک بهبود محسوسی یافته است و اکنون در GH4 از قابلیت پردازش تصاویر RAW‌ درون دوربین، بهره خواهید برد. در شرایط نوری تاریک و ایزو‌های بالا نیز پاناسونیک GH4 با توجه به سایز کوچک سنسور خود نسبت به سایر رقبا در این کلاس، تصاویر خوبی را ثبت می‌کند.

اما در بخش فیلمبرداری GH4 درخشش فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش می‌گذارد. این دوربین به قابلیت‌های بی‌شماری مجهز است تا به خوبی کاربری اصلی خود را به خریداران معرفی کند. تکنولوژی‌های زوم و تعیین سوژه، الگوی گورخر و ضبط کلیپ‌هایی با رزولوشن 4K موارد پیش پا افتاده در GH4‌ هستند. این دوربین علاوه بر قابلیت‌های مذکور امکان اننخاب بیت‌ریت‌های بالا، میزان روشنایی (Luminance) در کنار خروجی ۱۰ بیت ۴:۲:۲ HDMI‌ را فراهم می‌کند. در عین این که فیلمبرداری با GH4‌‌ بسیار ساده است، اما در صورتی که جزء کاربران حرفه‌ای نیز باشید به محدودیتی هنگام استفاده از این دوربین برنخواهید خورد.

در طراحی بدنه‌ لومیکس GH4، راحتی کاربری و ارگونومی بالا از اولویت‌های پاناسونیک بوده است. در تمامی کاربری‌های مختلف استفاده و در دست گرفتن این دوربین به راحتی انجام می‌شود. ترکیب امکانات و قابلیت‌های مختلف در GH4 آن را به محصولی ایده‌آل تبدیل کرده است. با این که رقابت در این رده‌ قیمتی بسیار نزدیک و نفس‌گیر است، اما پاناسونیک GH4 خود را به عنوان دوربینی عالی معرفی کرده است.

نقاط قوت

کیفیت تصاویر خروجی عالی
کیفیت فیلمبرداری عالی با قابلیت‌های متنوع
عکاسی پیاپی با نرخ ۱۲ فریم بر ثانیه
نمایشگر چرخان لمسی

نقاط ضعف

تنظیم طاقت‌فرسای وای‌فای داخلی
کاربری سخت تکنولوژی زوم و تعیین سوژه
فوکوس پیاپی و تعقیب سوژه‌ی ضعیف‌تر از بهترین‌های این رده

سامسونگ NX1

NX1 پرچمدار دوربین‌های بدون آینه سامسونگ است. این دوربین به سنسور ۲۸ مگاپیکسلی از نوع BSI و اندازه‌ی APS-C مجهز شده است. این سنسور هنگام عرضه به همراه NX1، خود را به عنوان بزرگترین سنسور BSI تولید شده در صنعت دوربین‌های عکاسی معرفی کرد. پرچمدار سامسونگ در سایر بخش‌ها نیز به قابلیت‌های ممتازی مجهز شده است؛ فیلمبرداری 4K، عکاسی پیاپی با نرخ ۱۵ فریم بر ثانیه و تشخیص فازی وسیع روی سنسور باعث شده است تا NX1 در هر زمینه‌ای خود را جزء بهترین‌های این رده از دوربین‌ها معرفی کند.

NX1 به یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های فوکوس خودکار هیبریدی مجهز شده است که این مساله توسط تشخیص فازی روی سنسور با پوشش ۹۰ درصدی قاب در کنار قابلیت فوکوس توسط نقاط متقاطع با پوشش بخش گسترده‌ای از قاب، محقق شده است. فوکوس خودکار تک‌نقطه‌ای در این دوربین بسیار سریع و دقیق عمل می‌کند. تعقیب سوژه نیز در این دوربین به خوبی انجام می‌شود و حتی توانایی دنبال کردن چهره‌ی افراد را نیز دارد. البته در برخی از شرایط شاهد گیج شدن سیستم فوکوس خودکار نیز بودیم. با این حال به واسطه‌ی قابلیت‌های عالی NX1‌ در این زمینه، امکان عکس‌برداری پیاپی عالی را خواهید داشت.

البته لازم به ذکر است که عملکرد سیستم فوکوس خودکار تا حد زیادی به سرعت لنز نیز وابسته است. لنز‌های جدیدی سری S سامسونگ سرعت عالی را در فوکوس برای عکاس به ارمغان می‌آورند؛ اما لنز‌های قدیمی‌تر این شرکت را در زمینه‌ سرعت فوکوس می‌توان از تقریبا خوب تا آهسته، دسته‌بندی کرد.

کیفیت تصاویر خروجی در سامسونگ NX1 شگفت‌انگیز است و این دوربین را به یکی از توانا‌ترین نمونه‌های APS-C بازار تبدیل می‌کند. رندر رنگ‌ها و گستره‌ دینامیکی در NX1 عالی است و تصاویر RAW نیز جزئیات زیادی را به همراه دارد. عملکرد پرچمدار سامسونگ در ایزو‌های بالا عالی است و بهترین نتایج خروجی را در رده‌ دوربین‌های APS-C به ارمغان می‌آورد. با این حال الگوی کاهش نویز با افزایش ایزو نیز شدت زیادی می‌یابد و توصیه می‌شود در این شرایط به عکاسی با فرمت RAW بپردازید.

در بخش فیلمبرداری نیز سامسونگ NX1‌ قابلیت‌های زیادی به همراه دارد که این مساله باعث خواهد شد تا فیلمبرداران علاقه‌ زیادی به این دوربین نشان بدهند. توانایی ضبط کلیپ‌هایی با رزولوشن 4K، رابط کاربری خوب، نمایشگر لمسی با قابلیت لمس و فوکوس بر روی سوژه در کنار امکان تغییر تنظیمات مختلفی اعم از میزان گاما گستره‌ دینامیکی و جک‌های میکروفن و هدفون، تنها بخشی از قابلیت‌های NX1 در زمینه‌ فیلمبرداری است. این دوربین هم‌چنین قابلیت پشتیبانی از کدک جدید H.265 را دارد.

NX1 قابلیت‌های بسیاری را در بدنه‌ای کوچک به همراه دارد. مهم نیست کاربری شما چه چیزی باشد؛ پرچمدار سامسونگ به خوبی از پس انتظارات شما برخواهد آمد. اگر به دنبال دوربینی توانمند با اندازه‌ی سنسور APS-C هستید، NX1 را اولویت اصلی خود قرار دهید.

نقاط قوت

عکاسی پیاپی بدون رقیب با نرخ ۱۵ فریم بر ثانیه
سیستم فوکوس فوق پیشرفته با پوشش ۹۰ درصدی قاب
کیفیت فیلمبرداری عالی به همراه قابلیت‌های متنوع
کیفیت تصاویر بسیار خوب
نمایشگر لمسی تاشو

نقاط ضعف

 لنز‌های محدود
عملکرد فوکوس خودکار به میزان زیادی به لنز‌ انتخابی وابسته است
اختلالات اندک در عملکرد دوربین (قابل رفع با بروزرسانی فریم‌ور)

المپوس OM-D E-M1

المپوس E-M1 را می‌تواین یکی از بهترین دوربین‌های میکرو چهارسوم صنعت دوربین‌های دیجیتال دانست. پرچمدار المپوس با وجود ابعاد بزرگ بدنه‌ی خود نسبت به سایر دوربین‌های میکرو چهارسوم، هم‌چنان جزء کوچک‌ترین محصولات موجود در این رده‌ قیمتی است. این دوربین از سیستم فوکوس خودکار هیبریدی در کنار تشخیص فازی روی سنسور بهره می‌برد که به موارد مذکور باید قابلیت بالای محصولات میکرو چهارسوم در این زمینه را نیز افزود. سرعت و دقت فوکوس خودکار E-M1 در شرایط عکاسی معمولی بسیار خوب است. اما عملکرد این سیستم در عکاسی پیاپی و تعقیب سوژه به خوبی بهترین‌های این رده از دوربین‌ها نیست.

در زمینه‌ کیفیت عکس‌های خروجی JPEG، المپوس E-M1 به واسطه‌ رندر عالی رنگ‌ها و الگوریتم کارآمد کاهش نویز خود را به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های موجود معرفی می‌کند. سنسور ۱۶.۳ مگاپیکسلی MOS کوچک‌تر این دوربین بدین معنی است که به لنز‌های روشن‌تری برای کسب عمق بالای میدان احتیاج خواهید داشت. اما کیفیت عکسی‌های این دوربین در بازه‌ ایزو‌های مختلف (به جز اعداد بسیار بالا) به خوبی توانایی به چالش کشیدن رقبای خود را دارد.

E-M1 به تعدادی امکانات کاربردی در بخش فیلمبرداری مجهز شده که این امر را برای کاربران مختلف ساده کرده است. در همین راستا می‌توان از سیستم لرزشگیر پنج محوره‌، ورودی میکروفن و جلوه‌های مختلف و جذاب در فیلمبرداری، اشاره کرد. با این حال این دوربین تنها از رزولوشن 1080P و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند که یارای رقابت با سایر محصولات موجود در این رده‌ی قیمتی را ندارد. جزئیات نیز در کلیپ‌های ضبط شده با E-M1 در سطح خوبی قرار ندارد و به احتمال زیاد شما را ناامید خواهد کرد.

یکی از نقاط قوت پرچمدار المپوس کلید‌های کنترلی آن است که به واسطه‌ی آن‌ها قادر خواهید بود در کوتاه‌ترین زمان تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید. حلقه‌ی کنترلی ۲×۲ E-M1 یکی از بهترین‌ گزینه‌های موجود در صنعت عکاسی است تا بدون فوت وقت قابلیت اعمال تنظیمات را داشته باشید. رابط کاربری این دوربین نیز قابلیت سفارشی‌سازی را دارد تا با کمی تغییر، تجربه‌ی خوبی را در این قسمت داشته باشید.

المپوس OM-D E-M1 دیگر دوربینی تازه‌وارد به بازار نیست؛ با این حال هم‌چنان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و به واسطه‌ی ارگونومی عالی، کیفیت عکس‌های بسیار جذاب، قابلیت‌های کاربردی و کلید‌های کنترلی متعدد، خود را به عنوان گزینه‌ای مطرح معرفی می‌کند. در صورت خرید این دوربین قویا توصیه می‌شود که فریم‌ور آن را بروزرسانی کنید تا علاوه بر ارتقای عملکرد سیستم فوکوس خودکار از حالت عکاسی آرام نیز بهره‌مند شوید.

نقاط قوت

کیفیت تصاویر عالی
دکمه‌های کنترلی بسیار زیاد با کاربری عالی
لرزشگیر پنج محوره‌ی تعبیه شده در بدنه‌ی دوربین
نمایشگر لمسی تاشو

نقاط ضعف

عملیات طاقت‌فرسای سفارشی‌سازی رابط کاربری
فیلمبرداری ناامید کننده
فوکوس پیاپی و تعقیب سوژه‌ ضعیف تر از رقبا

فوجی‌فیلم X-T1

X-T1، پرچمدار بدون آینه‌ی فوجی‌فیلم به سنسور ۱۶.۳ مگاپیکسلی X-Trans CMOS در اندازه‌‌ APS-C مجهز شده است. این دوربین هم‌چنین از بدنه‌ای کلاسیک و جنس منیزیم با کلید‌های کنترلی متعدد بهره می‌برد.

فوجی فیلم در پرچمدار خود از سیستم فوکوس خودکار هیبریدی بهره برده است که در عکاسی معمولی و شرایط مختلف نوری فوکوس سریع و دقیقی را فراهم می‌کند. عموم پیکسل‌های فوکوس خودکار این دوربین در میانه‌ی قاب قرار دارند به همین دلیل در صورت نگه داشتن سوژه در قسمت‌های میانی قاب همواره از فوکوس دقیقی بهر خواهید برد. با این حال در این کلاس از دوربین‌ها محصولاتی وجود دارند که با پوشش بیشتر قاب توسط سیستم فوکوس خودکار، تجربه‌ی بهتری را در تعقیب سوژه و عکاسی پیاپی به ارمغان می‌آورند.

سنسور X-Trans CMOS و الگوریتم پردازشی فوجی‌فیلم باعث شده است تا تصاویر JPEG بسیار زیبایی توسط X-T1 ثبت شود. تعادل عالی رنگ سفید و جذاب‌ترین رندر رنگ‌ها، از جمله نکاتی است که با  تماشای تصاویر ثبت شده توسط پرچمدار فوجی‌فیلم به آن‌ها برخواهید خورد. تصاویر ثبت شده در محیط‌های کم‌نور و ایزو‌های بالا نیز عالی هستند و سطح نویز به خوبی در آن‌ها کنترل می‌شود. حالت DR نیز برای استفاده از حداکثر توانایی سنسور در ثبت گستره‌ی دینامیکی نیز در X-T1 تعبیه شده است.

بهترین دوربین حرفه‌ای-فوجی فیلم x-t1

اما در بخش فیلمبرداری لازم به ذکر است که X-T1 به هیچ عنوان محصولی قابل در این زمینه نیست. تنظیمات دستی محدود و کیفیت پایین کلیپ‌های ضبط شده توسط این دوربین آن را در پایین‌ترین مکان میان رقبای خود قرار می‌دهد. اگر عموما از فیلمبرداری برای ضبط کلیپ‌های معمولی استفاده می‌کنید، X-T1 می‌تواند انتظارات شما را برآورده کند؛ اما اگر این بخش جزء اولویت‌های شما است، توصیه می‌کنیم از پرچمدار فوجی‌فیلم استفاده نکنید.

به طور خلاصه، فوجی فیلم X-T1 دوربینی توانمند در بخش عکاسی است که تجربه‌ی دلنشینی را برای مالک خود رقم خواهد زد. منظره‌یاب باکیفیت و بدنه‌ی مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار از جمله نکات مثبت این دوربین هستند. با خرید X-T1 می‌توانید از طیف وسیع لنز‌های فوجی‌فیلم که در سالیان اخیر افزایش قابل توجهی یافته‌اند، نیز بهره ببرید.

نقاط قوت


کلید‌های کنترلی متعدد برای ارائه‌ی بهترین تجربه‌ کاربری
کیفیت تصاویر عالی در ایزو‌های پایین و بالا
گستره‌ متنوعی از لنز‌ها
نمایشگر تاشو
عکاسی پیاپی با نرخ ۸ فریم بر ثانیه

نقاط ضعف

کیفیت فیلمبرداری ضعیف
الگوریتم کاهش نویز شدید در ایزو‌های بالا
فوکوس پیاپی و تعقیب سوژه ضعیف‌تر از رقبا

چه دوربینی بخریم

بهترین گزینه‌ی فول فریم: سونی آلفا a7 II

برخلاف پاناسونیک و سامسونگ، سونی در این رده از دوربین‌ها به سنسور فول فریم روی آورده است و آلفا a7 II علاوه بر بهره بردن از این سنسور، به بدنه‌ی کوچکی نیز مجهز شده است. لرزشگیر تعبیه شده در بدنه‌ای دوربین عالی است و سیستم تخشیص فازی به کار رفته در آن، فوکوس دقیق و سریعی را به ارمغان می‌آورد. سنسور a7 II یکی از بهترین نمونه‌های تولید شده در این بازه‌ی قیمتی است و در کنار رزولوشن عالی، گستره‌ی دینامیکی فوق‌العاده‌ای نیز در عکس‌ها تولید می‌کند.

بهترین گزینه‌ی کوچک‌تر از فول‌فریم: سامسونگ NX1

سامسونگ با NX1 یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه بازار را عرضه کرد که از منظر‌ه‌یاب عالی و سیستم فوکوس خودکار بسیار کارآمدی بهره می‌برد. علاوه بر توانایی‌های بالای این دوربین APS-C، سامسونگ با ارائه‌ی مداوم بروزرسانی‌های نرم‌افزاری، تقریبا تمامی مشکلات موجود در این محصول را برطرف کرده است. با خرید پرچمدار سامسونگ علاوه بر دوربینی با بدنه‌ی باکیفیت و ارگونومی دلنشین، به عکس‌ها و کلیپ‌های ویدیویی عالی و بسیار باکیفیتی نیز دست خواهید یافت.

بهترین گزینه برای فیلمبرداری: پاناسونیک لومیکس DMC-GH4

با این که دوربین‌هایی با قیمت مناسب با GH4 وجود دارند که کیفیت عکس‌های خروجی بهتری دارند، اما گزینه‌های اندکی در بازار وجود دارند که در زمینه‌ فیمبرداری حتی نزدیک به پرچمدار پاناسونیک باشند. با وجود رقبای قدرتمندی اعم از سامسونگ NX1، باز هم پاناسونیک موفق شده که بهترین و توانمند‌ترین محصولات را در بخش فیلمبرداری عرضه کند. قابلیت‌های متعدد GH4 تمامی نیاز‌های کاربران را به خوبی تامین خواهد کرد و کمبودی با این دوربین حس نخواهید کرد. توانایی بالای GH4 در فیلمبرداری به معنی ضعف آن در عکاسی نیست. اما این توانایی‌های فیلمبرداری GH4 است که آن را به گزینه‌ی عالی برای کاربران تبدیل کرده است.

گزینه جایگزین: کانن EOS 7D Mark II


کانن EOS 7D Mark II گزینه‌ی عالی برای عکاسان صحنه‌های سریع و مسابقات ورزشی است. بدنه‌ی مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار و سیستم فوکوس خودکار نکات قوت بارز 7D Mark II‌ است. با این حال سنسور این دوربین به خوبی محصولات موجود در این رده‌ قیمتی نیست؛ هم‌چنین باید به توانایی ثبت گستره‌ دینامیکی ضعیف‌تر 7D Mark II اشاره کرد که محدودیت‌هایی برای عکاسی با فرمت RAW ایجاد می‌کند. در نهایت نیز باید به تکنولوژی Dual Pixel‌ به کار رفته در این دوربین اشاره کرد که توانایی‌های بالایی به آن در فوکوس و تعقیب سوژه‌ها می‌دهد.

منبع مطالب : http://www.mizanonline.com

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 1 دی 1397 | 9:0 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.