تمایز میان عکاسی حرفه ای و عکاسی با موبایل

در اینجا به نظر  میرسد که عکاسی حرفه ای مورد هجوم بی سابقه ای قرار گرفته است و این حرفه را می بایست یکی از بزرگترین قربانیان موج جدید پیشرفت تکنولوژی به شمار بیاوریم . در اینجا واقعیت های دیگری نیز وجود دارند که باید به آنها توجه داشته باشیم :

سازمان ها و نهاد های خبری مشتاقانه پذیرای عکس و فیلم های تهیه شده از سوی عکاسان آماتور هستند و با زیاد شدن تعداد این افراد ، ترجیح می دهند تا کارکنان حرفه ای خود در بخش تهیه عکس و فیلم خبری حرفه ای را کاهش دهند . عکاسی خبری یکی از بزرگترین قربانیان عکاسی آماتور به شمار می آید .

برخی از عکاسان حرفه ای در یک بازار به شدت رقابتی مجبور به کاهش دادن قیمت خدمات حرفه ای خود برای بقا و دوام آوردن در این بازار شده اند .

بسیاری از نخبگان عکاسی بر این باورند ؛ همانگونه که در دهه 1850 با ظهور عکاسی ، بسیاری از نقاشان پرتره شغل خود را از دست دادند اکنون همین وضعیت برای عکاسی حرفه ای در حال اتفاق افتادن است و به زودی با هجوم موج عکاسان آماتور ، تعداد زیادی از عکاسان حرفه ای شغل خود را از دست خواهند داد .


آیا راه نجاتی وجود دارد ؟

 

چند نکته در رابطه با عکاسان حرفه ای وجود دارند که همگان باید به آنها توجه داشته باشند

1 – عکاسان حرفه ای از اهمیت روایت داستان در غالب مجموعه ای از عکس ها آگاهی دارند .

2 – آنها ترکیب بندی ، زاویه دید و فواصل سوژه تا دوربین و سوژه تا پس زمینه را به خوبی می شناسند .

3 – عکاسان حرفه ای با مفاهیم طراحی ، الگو ها ، پایداری بصری و وایت بالانس و .. به طور کامل آشنا هستند .

4 – یک عکاس حرفه ای مفاهیم رنگ و ترکیب و اصلاح رنگ ها را به خوبی می شناسد و در کنترل نور و سایه ها مهارت بسیار بالایی دارد.

5 – آنها فناوری جدید را به خوبی درک می کنند و خلاقیت های نوین را در قالب فناوری های جدید ارایه می دهند .

یک عکاس آماتور می تواند هزاران عکس در یک مراسم بگیرد و بدون هرگونه تفکری آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد و احتمالا مورد تحسین دوستانش قرار بگیرد . اما یک عکاس حرفه ای  تعداد عکس های کمتری از یک مراسم تهیه می کند اما با رعایت همه جوانب و ویرایش های گسترده ، مجموعه ای از عکس ها را که حاوی و روایت کننده یک داستان هستند را انتخاب م یکند .

 

عکاسی حرفه ای ؛ آماتور ؛ و چاپ عکس

 

اما زمانی که مبحث چاپ عکس پیش می آید قضیه کمی متفاوت خواهد بود . بعنوان مثال آلبوم های عروسی اولین مقوله ای هستند که یک عکاس آماتور هیچ حرفی برای گفتن در مورد آن نخواهد داشت . هیچگاه نمی توان تعداد زیادی عکس را برای چاپ به صورت فیزیکی انتخاب نمود . اگر چه در عصر عکاسی دیجیتال سرعت تهیه و چاپ یک آلبوم بالاتر رفته است اما عکسی که با یک گوشی موبایل گرفته می شود ؛ تنها برای تماشا در همان گوشی موبایل مناسب است و برای چاپ عکس های خاطره انگیز در اندازه های بزرگ شما به عکاسی حرفه ای با ابزاز های  حرفه ای نیاز خواهید داشت .


رقابت در یک بازار تعاملی

 

علی رغم ادعاهای موجود هنوز هم راهکار هایی وجود دارند که عکاسان حرفه ای می توانند با استفاده از آنها شرایط را به نفع خود تغییر دهند . بعضی از این راهکار ها عبارتند از :

 

1 – برند باشید :

 

ارگ خواهان حضور مداوم و پر قدرت در یک بازار رقابتی هستید ، برای خود برند بسازید . کارت ویزیت ، لوگو ، وب سایت و حضور فعال در شبکه های اجتماعی به برند شدن شما کمک می کنند .

 

2 – مشتریان خود و مشتریان بالقوه را آموزش دهید :

 

تحقیقات نشان می دهند که مشتریان برای کارهای با ارزش مایل به پرداخت بیشتری هستند . در دنیای عکاسی برای مشتریان در ابتدا قیمت اهمیت زیادی دارد زیرا آنها از ارزش کار یک عکاس حرفه ای آگاهی ندارند و برای آنها ثمره کار یک عکاس حرفه ای و یک عکاس آماتور هیچ تفاوتی نخواهد داشت .

شما باید به مشتریان خود آموزش دهید . در طول جلسه عکسبرداری مزیت های یک کار حرفه ای را برای آنها توضیح دهید .قسمتی از اطلاعات خود را با مشتری در میان بگذارید . این سلاحی است که یک عکاس آماتور آنرا در دست ندارد و شما با استفاده از آن می توانید تعداد زیادی از مشتریان را به سمت خود جلب کنید .

 

3- نمونه کارهای خود را در فضای مجازی نمایش دهید :

 

همیشه بهترین کار ها و نمونه آثار خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارید . از دوستان و خانواده خود بخواهید که عکس های شما را در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی ببینند و آنها را به دیگران نیز پیشنهاد کنند . ارزش یک عکس خوب بیشتر از هزاران جمله است و عکس ها خود با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار می کنند .

 

4 – روای داستان ها باشید :

 

اگر یک عکس یا پرتره خوب و عالی در دسترس دارید داستان تهیه و پشت صحنه آن عکس را برای مخاطبان خود بازگو کنید . گفتن داستان ها و ارایه جملات الهام بخش به همراه عکس ها باعث شناخته تر شدن شما خواهد شد . برای تایید این نکته بهتر است به صفحات مجازی عکاسان بسیار معروف مراجعه کنید تا شیوه انجام اینکار را بهتر متوجه شوید .

 

5 – یک تاجر حرفه ای باشید

 

بخشی از کار عکاسی امور هنری را تشکیل می دهد اما برای پایدار ماندن بخش هنری ، شما باید یک کارشناس اقتصادی باشید تا به خوبی هزینه ها و در آمد ها را مدیریت نمایید . و البته مدیریت اقتصادی بخش دشوار تر این حرفه را شامل می شود .

 

۶ – در کار خود متخصص باشید

 

در حالیکه می توانید در همه ژانر های عکاسی فعالیت داشته باشید اما یک ژانر تخصصی برای خود تعریف کنید و در آن حوزه به صورت اختصاصی برند خود را مطرح کنید . اجازه دهید تا مخاطبان شما را متخصص در یکی از ژانر های عکاسی به شمار آورند .

منبع مطالب : http://tamir.ir/camera/is-professional-photography-dyin.html

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : یک شنبه 19 آذر 1397 | 9:0 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.