دوربین های گوپرو چیست؟ GoPro HD HERO

این دوربین با توجه به نوع کاربرد و فعالیتی که به آن می پردازید در سه مدل متفاوت عرضه می شود:
1- مدل HD Helmet HERO که دارای تجهیزاتی تکمیلی برای اتصال به انواع کلاههای ورزشی می باشد. این دوربین ایده آل برای ورزشهای از قبیل پرواز، دوچرخه سواری، اسکی و اسکیت، سنگ نوردی، کوه نوردی، غار نوردی، بانجی جامپینگ، قایق رانی و دیگر ورزشهای از این دست می باشد.


2- مدل HD MotorSports HERO

که مناسب برای علاقه مندان اتومبیل رانی، موتور سواری، دوچرخه سواری، کارتینگ و جت اسکی می باشد. این مدل دارای تجهیزاتی تکمیلی برای اتصال به فرمان، داشبورد، کلاه و بدنه خارجی انواع وسائط نقلیه از قبیل اتوموبیل، موتورسیکلت، دوچرخه و جت اسکی است است.

3- مدل HD Surf HERO

مدلی است که ویژه انواع ورزشهای آبی از جمله موج سواری است.
فراموش کنید که هر سه مدل Helmet، MotorSports، و Surf دارای دوربین هایی با مشخصات یکسان می باشد و تنها تفاوت آنها در متعلقات و تجهیزات تکمیلی اتصال موجود در جعبه می باشد. به عنوان مثال در مدل MotorSport به غیر از خود دوربین، بسته شما دارای اداواتی مخصوص برای اتصال دوربین به داشبورد، سپر، گلگیر، فرمان، کلاه، و یا هر جایی که در ورزشهای مربوطه تصورش میسر باشد، است. و به همین ترتیب در مدلهای Helmet و Surf.


این دوربین در هر سه مدل عرضه شده دارای یک محفظه ضد آب بسیار مقاوم و کاربردی از جنس پلی کربنات می باشد که قابلیت تحمل فشار و نفوذ آب تا عمق 60 متری را داراست. البته هر کسی که آشنایی با دوربین های ضد آب دارد می داند که تحمل فشار آب تا این عمق بسیار تحسین برانگیز است.
این دوربین فیلم برداری به راحتی تقریبا در هر مکانی نصب شود تا لحظات پر هیجان ورزشی از زاویه ی دید ورزشکار ثبت شوند. این دوربین توانایی ضبط ویدیویی بسیار با کیفیت Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه و HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه را دارد.

علاوه بر تجهیزات استقراری که به هنگام خرید دستگاه، درون جعبه وجود دارند، به صورت جداگانه نیز می توانید تجهیزات جانبی را تهیه کنید تا بتوانید به طرق مختلف دوربین را به هرجایی که خواستید متصل نمایید. مثلا به راحتی می توانید بوسیله ی تجهیزات استقرار مختلف؛ دوربین را به دسته ی دوچرخه ی خود، به سطح جلویی یک اسکیت برد، به یک تخته ی موج سواری، میله های کایت و یا حتی مچ و یا سینه ی خود متصل کنید.

به هر صورت در نصب این دوربین علاوه بر استفاده از استقرارهای موجود از خلاقیت خود نیز می توانید استفاده کنید. این دوربین با وزن تنها 167 گرم، آن قدر کوچک و سبک است که می توان آن را برای پژوهش های علمی رفتار حیوانات بر روی بدن یک حیوان و یا برای فیلم برداری هوایی بر روی یک هلیکوپتر کنترل از راه دور و یا یک بالون هم نصب کرد!
علاوه بر روش های مختلف اتصال دوربین به بدن ورزشکار که منجر به ثبت تصاویر از زوایای دید بسیار جذاب و طبیعی می شوند، این دوربین باید از ویژگی های محافظتی خوبی هم بهره ببرد تا در صورت مواجه با خطرات مختلف از قبیل ورود ضربه یا خیس شدن دوام بیاورد. بنابراین طراحان، این دوربین را با یک محافظ پلی کربناتی همراه کرده اند که ضد ضربه و ضد آب می باشد. حتی می تواند فشار آب تا عمق 60 متری را به راحتی دوام بیاورد. در ضمن در صورت برخورد دوربین با مکان های مختلف؛ که اصلا هم بعید نیست سالم می ماند.
در یک آزمایش که توسط یکی از کاربران این دوربین به عمل آمد، دوربین به یک بالون هواشناسی کوچک متصل و در کنار یک گوشی آیفون به منظور رهگیری آن به فضا رها شد. در این آزمایش دوربین و بالون تا ارتفاع 100 هزار پایی اوج گرفتند و در دمای 60 درجه زیر صفر و سرعتی معادل 150 مایل بر ساعت نیز دوربین همچنان به کار خود ادامه داد. این یک رکورد شگفت انگیز است. همین کافی است تا به قابلیت های ورزشی این دوربین مطئمن شویم.



پس از اینکه کوچک و سبک بودن، آسانی نحوه ی اتصال، حمل و نقل، خاصیت ضد آب و ضد ضربه ی این دوربین بوسیله ی محافظ پلی کربناتی برای ما ثابت شد، به سراغ ویژگی های فیلم برداری و کیفیت آن می رویم. همانطور که گفتیم، GoPro HD Hero توانایی ضبط ویدیویی بسیار با کیفیت و با رزولوشن بالای Full HD و رزولوشن 1080p در 30 فریم بر ثانیه را دارد. اگر به دنبال فیلم برداری با سرعت بالاتری هستید می توانید رزولوشن 720p HD را هم انتخاب کنید که بدین ترتیب عمل ضبط ویدیویی با سرعت 60 فریم بر ثانیه انجام می شود تا جزئیات در حرکت های سریع؛ خیلی دقیق تر ثبت بشوند. بعلاوه این دوربین مجهز به لرزش گیر تصویر هم می باشد که تکان های ناشی از حرکات تند را تا حد ممکن کاهش دهد.



حسگر به کار رفته درون این دوربین از نوع CMOS و با ابعاد 1/2.3 اینچی می باشد، یعنی دقیقا همان ابعاد حسگر دوربین های کامپکت را دارد. با این حال این حسگر حساسیت فوق العاده بالایی نسبت به نور دارد تا در شرایط نوری ضعیف تر هم دوربین بتواند تصاویر با کیفیت بالایی را ضبط کند.


این دوربین از یک لنز با زوم و فوکوس ثابت بهره می برد که نسبت گشودگی دیافراگم آن 2.8 است. چنین نسبتی به معنی ثبت روشن تر تصاویر در شرایط نوری تاریک می باشد تا باز هم بر کیفیت فیلم های گرفته شده افزوده شود. این لنز فوق العاده واید است، به طوری که در هنگام ضبط ویدیویی در رزولوشن های WVGA، 720p HD و 960p HD، میدان دیدی در حد 170 درجه به صورت عرضی را پوشش می دهد. در ضبط ویدیویی Full HD نیز میدان دید 127 درجه پوشش داده می شود که فوق العاده است.
به هر صورت از آن جایی که کاربری این دوربین به صورت ثابت بر روی بدن و یا تجهیزات ورزشکار و در صحنه های مخاطره انگیز است، سازنده دلیل خاصی را برای قرار دادن کنترل های دستی بر روی آن ندیده. به طوری که فقط دو دکمه بر روی بدنه ی آن دیده می شود که یکی از آن ها دکمه ی شاتر و دیگری دکمه ی رفتن به آپشن های مختلف است. با این دو دکمه و نمایشگر LCD کوچکی که جلوی دوربین قرار دارد می توانید میان آپشن های مختلف و منوی دوربین حرکت کنید. اصولا همه ی پارامترها از جمله نوردهی، فوکوس، تراز سفیدی و غیره به صورت خودکار انجام می شود. فقط در مورد نورسنجی می توانید انتخاب هایی چون میانگین گیری، نقطه ای یا دیگر آپشن ها را داشته باشید.


البته شرکت سازنده یک نمایشگر LCD مخصوص برای این مدل به صورت جداگانه در نظر گرفته است که از قسمت پشت دوربین به آن متصل می شود. در صورت لزوم شما می توانید آن را نیز سفارش دهید.
یکی دیگر از تجهیزات عرضه شده برای این دوربین کیت تصویر برداری سه بعدی آن است که این قابلیت را به شما می دهد تا با استفاده از دو دوربین GOPro مجزا تصاویری واقعا سه بعدی خلق کنید. قابلیتی منحصر به فرد در هرچه مهیج تر کردن فیلمهای ورزشی.

این را هم بگوییم که GoPro HD Hero علاوه بر توانایی ضبط ویدیویی قابلیت عکاسی در رزولوشن 5 مگاپیکسل را هم دارد. شما می توانید به صورت دستی و با فشردن دکمه ی شاتر عکاسی کنید و یا اینکه برای دوربین تعیین کنید که هر 2، 5، 10، 30 یا 60 ثانیه یک عکس بگیرد. همچنین تایمر و توانایی عکاسی پیاپی با سرعت 3 فریم بر ثانیه را هم دارد.


اما اصولا به همان دلیلی که سازنده بر روی این دوربین آپشن های کنترل دستی را قرار نداده، ترجیح داده که هیچ راهی از قبیل وجود چشمی یا نمایشگر Live view برای کادر بندی وجود نداشته باشد. دلیل دیگر را هم می توان در لنز بسیار واید دید که نزدیک به 180 درجه را پوشش می دهد و عملا نیازی به کادر بندی دقیق نیست. اما بوسیله ی پایه ای که در زیر دوربین قرار می گیرد و توانایی چرخش دارد، می توانید جهت فیلم برداری دوربین را تغییر دهید و حتی به جای مناظر روبرو از چهره ی خود فیلم برداری کنید.


به هر صورت ویدیوها و عکس های گرفته شده با این دوربین کیفیت بسیار بالایی دارند و صدا هم با کیفیتی بسیار خوب، به صورت استریو و بهتر از مدل های پیشین ضبط می شود. عکس ها و فیلم ها بر روی کارت حافظه ی نوع SDHC که این دوربین می تواند تا سقف 32 گیگابایت آن را پشتیبانی کند ضبط می شوند.
 
شارژ این دوربین از طریق باتری لیتیومی 1100 میلی آمپری تامین می شود که در یک بار شارژ کامل می تواند تا 2.5 ساعت برای فیلم برداری شارژدهی کند. از نظر پورت ها و اتصالات هم خروجی های خوبی بر روی این دوربین دیده می شود. بر روی بدنه یک پورت USB 2.0 برای اتصال به رایانه به منظور انتقال فایل ها و شارژ باتری ، خروجی HDMI برای اتصال به تلوزیون های دیجیتال و جک 2.5 میلی متری صدا دیده می شود.


به هر صورت همانطور که گفتیم، دوربین ورزشی GoPro HD Hero یک وسیله ی ایده آل برای ثبت لحظات پر هیجان و خاطره انگیز ورزشکاران است. به خصوص ورزش های پر مخاطره مثل قایق سواری آب های خروشان، اسکی، کایت سواری، اسکی روی آب، پاراگلایدر و حتی موتور، ماشین سواری و یا پرش با بانجی!. به هر ورزشی که قصد دارید بپردازید کافی است که بوسیله ی استقرار مناسب، دوربین را به بدن یا وسیله ی خود متصل کنید و سپس فیلم برداری را شروع کنید تا تصاویر با کیفیت بسیار عالی Full HD بر روی کارت حافظه ی دوربین ثبت شوند و سپس بتوانید یا برای لذت بردن و یا بررسی علمی، عملیات ورزشی خود را مشاهده کنید.



منبع مطالب : کانال تلگرام Amoozesh_akasi


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: "پاراگلایدر"اسکی"کایت"قایق"

تاريخ : پنج شنبه 8 آذر 1396 | 9:0 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.