راهنمای خرید لنز برای عکاس منظره

را فراهم می‌کند.

دانستن فاصله‌ی کانونی نرمال لنزها‌ در دوربین‌‌هایی با سایز سنسور متفاوت از این جهت اهمیت دارد که حیطه‌ی فواصل کانونی واید را برای ما مشخص می‌کند. یعنی در دوربین‌‌های فول‌فریم، فواصل کانونی کمتر از 50 میلیمتر و در دوربین‌های سایز APS-C فواصل کانونی کمتر از 30 میلیمتر را واید در نظر می‌گیریم. برای عکاسی منظره، لنزهای واید و مخصوصاً سوپر واید که زاویه‌ی دید خیلی زیادی دارند می‌توانند ضمن ثبت قسمت وسیعی از منظره‌ای که از آن عکاسی می‌کنید، با کمی اغراق در پرسپکتیو حالت عظمت و بزرگی به منظره‌ی شما بدهند.

اما آیا لنز‌های تِله هم در عکاسی منظره جایگاهی دارند؟ پاسخ یک بله‌ی محکم است! لنز‌های تله دارای زاویه‌ی دید کمتری نسبت به لنز‌های واید و نرمال هستند (بیش از 50 میلی‌متر در فول‌فریم و 35 میلیمتر در APS-C) و برای جدا‌کردن و تأکید بر سوژه‌ای خاص در عکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. در عکاسی منظره هم ممکن است موقعیتی پیش بیاید که بخواهید از سوژه‌ای (مثلاً رشته کوه‌هایی در دوردست) عکس بگیرید. در این حالت، استفاده از لنز‌ تله با فاصله‌ی کانونی مناسب به شما این امکان را می‌دهد که عکس‌های منظره‌ی متفاوتی نسبت به آنچه دیگران فقط با لنز‌های واید ثبت‌کرده‌اند بگیرید.

دیافراگم

دیافراگم دریچه‌ای در لنز است که میزان نور واردشده به آن را تنظیم می‌کند. احتمالاً شما هم اعداد معمولاً اعشاری که بر روی بدنه‌ی لنز بعد از فاصله‌ی کانونی و یا در صفحه‌ی مشخصات یک لنز در وب نوشته‌شده‌اند را دیده‌اید. این اعداد که به اعداد f معروف هستند حداکثر گشودگی دریچه‌ی دیافراگم‌ را مشخص‌ می‌کنند. اما آنچه ممکن است شما را سردرگم کند این است که تصور کنید هرچه عدد f یک لنز بیشتر باشد یعنی دریچه‌ی دیافراگم آن هم بازتر است؛ در حالی که در واقع عکس این مطلب درست است. عدد f کوچکتر به معنی دیافراگم باز‌تر و عدد f بزرگ‌تر به معنی دیافراگم بسته‌تر است.

دیافراگم باز باعث می‌شود که نور بیشتری به سنسور تصویر دوربین برسد و امکان ثبت عکس در سرعت بالاتر شاتر فراهم می‌شود. به همین دلیل، لنز‌هایی با دیافراگم بسیار باز را با عنوان لنز‌های سریع هم می‌شناسند. در عکاسی منظره، سرعت ثبت عکس (سرعت شاتر) معمولاً خیلی مهم نیست و موارد دیگری چون کیفیت بالای عکس که با پایین نگه‌داشتن ISO بدست می‌آید به‌مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین، خرید لنزهای سریع برای عکاسی منظره خیلی نمی‌تواند منطقی باشد مخصوصاً با توجه به اینکه این لنز‌ها به نسبت لنز‌هایی با دیافراگم بسته‌تر قیمت بسیار بالاتری هم دارند.

اما تأثیر دیافراگم تنها به میزان نور وارد‌شده به حسگر تصویر محدود نمی‌شود. یک کارکرد مهم دیگر دیافراگم تعیین عمق میدان در عکس‌ها است. اگر بر روی سوژه‌ای فوکوس کنید، کمی جلوتر و عقب‌تر از آن سوژه‌ هم همچنان شارپ و در اصطلاح در فوکوس‌ است. به این فاصله‌ که در آن اجزای صحنه‌ی عکاسی همچنان شارپ هستند عمق میدان می‌گویند. حالا، هرچه دریچه‌ی دیافراگم بازتر باشد (عدد f کوچکتر) این فاصله کمتر و در نتیجه عمق میدان هم کمتر می‌شود. عمق میدان کم در عکس‌های پرتره و برای محوکردن پس‌زمینه‌ی سوژه بکار می‌رود. برعکس، هرچه دریچه‌ی دیافراگم بسته‌تر باشد (عدد f بزرگتر) عمق میدان بیشتر می‌شود. بدیهی است که در عکس‌های منظره به دنبال دستیابی به عمق میدان زیاد هستیم تا تمام اجزای منظره (از نزدیکترین درختان و علفزارها تا دورترین کوه‌ها و ابرها) در فوکوس و شارپ باشند. معمولاً عکاسان منظره از دیافراگم‌های بسته‌ای مثل f/8 و یا f/11 برای ثبت عکسهایشان استفاده می‌کنند. بنابراین، حتی اگر لنزی با حداکثر گشودگی دیافراگم بسیار بالایی هم خریداری کنید، در عمل، احتمالاً هیچ وقت از بازترین حالت دریچه‌ی دیافراگم لنزتان برای عکاسی منظره استفاده نخواهیدکرد. البته یک مورد استثناء هم وجود دارد و آن عکاسی منظره در شب و عکاسی نجومی است که در آن داشتن لنزی سریع، امری مهم و تأثیر‌گذار در کیفیت عکس‌ها است.


 

زوم یا پرایم؟

زمانی بود که حرفه‌ای‌ها برای بدست‌آوردن حداکثر کیفیت در عکس‌های منظره‌شان تنها به بهترین لنزهای پرایم اعتماد می‌کردند؛ اما الان سهولت استفاده از لنز‌های زوم با کیفیت اُپتیکی بالایی همراه شده که خیلی‌ها را مجاب به استفاده از این لنزها برای عکاسی منظره کرده‌است. اینکه یک لنز زوم کار چند لنز پرایم را انجام دهد آنقدر مهم است که کمی اُفت کیفیت در عکس‌ها (اگر وجود داشته‌باشد!) را کاملاً توجیه‌پذیر می‌کند. بنابراین، اگر تنها معیار ما کیفیت لنز باشد، براحتی می‌توان به لنز‌های زوم باکیفیت اعتماد کرد؛ اما مسئله اینجاست که برای خیلی از ما قیمت هم معیار تعیین‌کننده‌ای برای انتخاب و خرید لنز است. حقیقت این است که لنزهای زوم باکیفیت اُپتیکی بالا که یارای رقابت با لنزهای پرایم باکیفیت را داشته باشند بسیار گران‌قیمت‌اند! این مسئله می‌تواند باعث شود که برای بدست‌آوردن کیفیت بالا در عکس‌هایتان همچنان مجبور به استفاده از لنزهای پرایم باشید؛ اما انتخاب بین این دو به این سادگی نیست و باید به صورت موردی کیفیت و قیمت لنزها را با هم مقایسه کنید تا در نهایت در یک لنز به توازنی در کیفیت و قیمت برسید.

مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار

یکی از ویژگی‌های مهم لنزها که اغلب تازه‌کارها اعتنایی به آن ندارند مقاوت لنز در برابر رطوبت و گرد و غبار است. در عکاسی منظره و طبیعت بارش برف و باران و وجود گرد و غبار در هوا امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین، مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار تا حد زیادی می‌تواند خیال عکاس را بابت سلامت لنز گران‌قیمتش در شرایط مختلف جوی راحت‌کند. البته، برای اطمینان کامل، بدنه یا همان دوربین هم باید دارای این ویژگی باشد. خوشبختانه، تعداد زیادی از لنزهای باکیفیت دارای این ویژگی هستند؛ اما این مورد هم به عنوان بخشی از کیفیت ساخت لنز باید موردی بررسی شود چراکه در این زمینه استاندارد تعریف‌شده‌ای وجود ندارد و در نتیجه برای تمام لنزها از شرکت‌های سازنده مختلف این ویژگی معنای یکسانی ندارد. در نهایت، اگر لنز شما این ویژگی را ندارد بدین معنی نیست که به‌هیچ‌وجه برای عکاسی منظره مناسب نیست، بلکه معنایش این است که در شرایط جوی و مکان‌های خاص (زیر برف و باران و جاهایی مثل کویر که گرد و غبار فراوان است) باید بیشتر مراقب لنز خود باشید.

نتیجه‌گیری و پیشنهاد

نکاتی که در این مطلب ارائه شد می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید لنزهایی مناسب برای عکاسی منظره باشد. توصیه‌ی ما به عکاسان تازه‌کار این است که قبل از صرف هزینه‌های بالا برای خرید لنزهای گران‌قیمت با همان لنز کیت دوربینتان عکاسی منظره را تجربه کنید و با تمرین و مطالعه کیفیت عکس‌هایتان را از لحاظ ترکیب‌بندی و زیبایی‌شناسی ارتقاء دهید. بعد از این مرحله حتماً نیازمند این خواهید بود که لنزهای شارپ‌تر و با کیفیت اُپتیکی بالاتری را بخرید. یکی از لنز‌های زوم سوپر واید خوب برای دوربین‌های DSLR سایز APS-C کانن و نیکون لنز Tokina AT-X PRO DX II 11-16mm f/2.8 است که هم شارپنس بسیار خوبی دارد و هم زاویه‌‌ی دید بسیار بالایی که برای عکس‌های منظره عالی است. برای دوربین‌‌های فول‌فریم کانن لنز Canon EF 17-40mm f/4L USM انتخاب خیلی خوبی است که به نسبت دیگر لنزهای سری L کانن قیمت سرسام‌آوری ندارد. برای دوربین‌های فول‌فریم نیکون هم لنز افسانه‌ای Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED وجود دارد که هرچند گران‌قیمت است اما کیفیت فوق‌العاده خوبی دارد و یکی از اولین انتخاب‌های هر عکاس منظره‌‌ای است که از بدنه‌های فول‌فریم نیکون استفاده می‌کند.

منبع مطالب : http://blog.pixel.ir/landscape-photography-lenses


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: "زوم"پرایم"حسگر"سنسور"

تاريخ : یک شنبه 29 آبان 1396 | 9:0 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.