قطر در عکاسی

 

در هر عکسی که ثبت می شود، تصمیم اینکه لبه های عکس یا قاب آن کجاها باشد با عکاس بوده (کراپینگ) و به همین صورت زاویه دید را نیز می توان تعیین و تغییر داد. اگر سوژه، مردم و یا اشیای متحرک باشد، عکاس این فرصت را دارد که این اجزا را به هر شکلی که دوست دارد در قاب عکس و در کنار هم قرار دهد.

توجه کنید که در اینجا از کلمه "شکل" استفاده شده است چرا که تمام عکاسی راجع به همین است : خلق "اشکال" و بافت های متنوع مورد علاقه خودمان !

عکس منظره یا لند اسکیپ

اگر از یک منظره عکاسی می کنید و یا از هر شی ساکن، طبیعتا این شما هستید که باید با جابجا شدن و تغییر زاویه دید اجزای مهم عکس را در کنار یکدیگر قرار بدهید.

کادربندی قوانین متعددی دارد که البته بهتر است راهنما خوانده شود تا قانون، قوانین حالت دستوری نداشته و راهنما می تواند نقش کمک کننده به عکاس را داشته باشد. این قوانین در ترکیب و کادربندی برای زیباتر شدن عکس بسیار مفید می باشند، گرچه گاهی متوجه خواهید شد که ممکن است یک عکس خیره کننده از این قوانین پیروی نکرده باشد.

تنها زمانی می توانید گاهی این قوانین را رعایت نکنید که آنها را به خوبی یاد گرفته باشد، اما این به شرطی است که حداقل بدانید شما دارید بر خلاف قوانین عمل می کنید و ثانیا دلیل آن را نیز بدانید !

یکی از مهمترین قوانین در کادربندی قانون یک سوم است که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

 

استفاده از قطرها

صحبت از قطرها در کادر عکاسیست که البته این قطرها نامریی هستند. اگر بتوان سوژه را روی قطرهای یک کادر قرار داد، حالت دینامیک یا تحرک بیشتری به عکس داده می شود. اجزای سوژه معمولا از یک نقطه شروع (ابتدای قطر) و در یک نقطه تمام (انتهای قطر) می شود.

 

هنر ترکیب بندی در وهله اول انتخاب زاویه دید مناسب و در مرحله بعد قرار دادن اجزای مورد علاقه شما به سلیقه خود در عکس و بالاخره اطمینان از اینکه قاب یا کادر عکس را دوست دارید !

دقت کنید که هیچ عاملی نظم موجود را به هم نریزد به ویژه در کناره های عکس اشیای اضافی وجود نداشته باشند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: "کادربندی"کراپینگ"شکل"اشکال"بافت"

تاريخ : دو شنبه 14 اسفند 1395 | 8:0 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.