مزایا و چالشهای عکاسی در نزدیک خانه

تغییر در نحوه نگرشتان به دنیای اطراف، با این که ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما سطح عکاسی شما را به مرحله جدیدی خواهد برد و دنیای جدیدی از موضوعات را به روی شما می گشاید. این امر در مورد هر گرایش عکاسی، از عکاسی طبیعت گرفته تا عکاسی شهری یا عکاسی بی جان، صادق است.

با آنکه عکاسی ثبت لحظه های در حال گذر است، اما بسیاری از همین لحظه های گذرا هستند که در کنار هم یک داستان را به وجود می آورند. بهترین راه ثبت یک داستان، بودن در بطن آن داستان است. این به این معنی است که اگر در نقش شاهد باشید و در دنیای اطراف محل زندگی خود عمیق شوید، در جریان زندگی آنجا کاملا غرق خواهید شد و قادر به ثبت لحظه هایی خواهید بود که در کنار هم، داستان منحصر بفرد جایگاه محل زندگی شما در دنیا را تعریف خواهد کرد.

اولین سوژه های شما در پروژه عکاسی نزدیک خانه، ممکن است در همان داخل خانه یافت شوند.

پیدا کردن نگرشی نو به محل زندگی

بعضی ها می گویند که فرصتهای عکاسی، بستگی به جا و مکان دارد. اما این حرف درست نیست. هر جایی زیباییها و جذابیتهای خاص خود را دارد، فقط لازم است آنها را پیدا کنید. همه در حال تلاش برای زدودن افکار پریشان خود هستند، از مشکلات کاری گرفته تا خانواده و… این که با دنیای اطرافشان هم جریان شوند. خوشبختانه برای این کار راههایی وجود دارد.

با چشمهای قرضی به دنیا نگاه کنید

بعضی وقتها دعوت از دوستان عکاس به خانه، بهترین راه برای کشف زیباییهای فراموش شده ای است که در اثر دیدن هر روزی از یاد رفته اند.

آموختن خوب دیدن با کمک دوستانتان راه ساده ای برای تغییر نگرش شما است. بهتر است امتحان کنید. این نوع پیشامدها، وقتی که مهمانهای زیادی از خارج از محل زندگی خود دعوت کرده اید معمولا اتفاق می افتد. به عنوان مثال، از طریق نگاه آنها متوجه می شوید که محل زندگی شما چه جای جالبی برای عکاسی است. بعد ناگهان می بینید که به هر گوشه و کناری سر می زنند و از جاها و چیزهایی عکس می گیرند که قبلا متوجه وجود آنها نبودید. جالب اینجاست که وقتی عکسهای آنها را تماشا می کنید، به عالی بودن انها اقرار می کنید، فقط به خاطر این که از نگاه و دوربین یک نفر دیگر ثبت شده اند.

طبیعت ماجراهای بی شماری را در اختیار شما می گذارد،و این ماجراها از دم در خانه شما آغاز می شود.

به طبیعت روزمره اطراف خود دقت کنید

یادگرفتن دوباره دیدن طبیعتی که هز روزه با آن مواجه می شوید، بخش مهمی از این فرایند است و تلاشی است که نتیجه آن شما را پشیمان نخواهد کرد. نگاه به باغچه کنار خانه به چشم یک پارک جنگلی، در اول کار مشکلی است. اما اگر چند ساعت تامل کنید، می بینید که در همین جای به ظاهر ساده، زندگی موج می زند. البته نه لزوما با حیوانات وحشی، بلکه موجودات کوچکی که عکاسی از آنها به همان اندازه ارزشمند و چالش برانگیز بوده و به همان اندازه نیز در درک دنیای اطراف به شما کمک می کند.

آیا این حرفها به این معنی است که کلا قید سفرهای عکاسی طبیعت و حیات وحش را بزنید؟ البته که نه. اما چون نمی توان هر هفته به سفر دور رفت، باغچه نزدیک خانه شما بسیار عالی خواهد بود، هم جالب و هم ارزان.

در مکانهای بازی، آرامش و دعا شرکت کنید

همانطور که پارک یا باغچه کنار خانه، جای خوبی برای عکاسی از زندگی حیوانات است، آدمها نیز جاهایی دارند که برای عکاسی از زندگی آنها بسیار مناسب است. باشگاهها، تالارهای اجتماعی یا معابد و عبادتگاههای شهر شما، هر یک می توانند موضوع یک پروژه عکاسی منحصر به فرد باشند. حضور در محل های تجمع انسانی (جاهایی که آدمها برای بهره بردن از حضور یکدیگر و آشنایی با فرهنگ یکدیگر جمع می شوند) با اینکه ممکن است در اول جالب به نظر نرسد، اما محل خوبی برای بردن دوربین و عکاسی کردن است. اگر به یک محل زیاد سر بزنید، کم کم، به عنوان «عکاس» در آنجا شناخته خواهید شد و کم کم افراد و سوژه های جالب جذب شما خواهند شد.

دنبال کردن زندگی روزمره ماهیگیران می تواند یک پروژه عکاسی بلند مدت باشد.

در محل های شلوغ و پر رفت و آمد حضور داشته باشید

به دقت به اطراف خود نگاه کنید. جاهای شلوغ زیادی برای عکاسی وجود دارد. شاید در جایی زندگی می کنید که دارای صنعت یا جامعه مخصوصی است. ما معمولا این چیزها را به عنوان باید های زندگی خود در نظر می گیریم، اما این چیزها می توانند به همان اندازه که برای ما بدیهی به نظر می رسند، برای دیگران جذاب باشند.

عکاسی هنر مشاهده است

شاید شما در یک جامعه ماهیگیری زندگی می کنید و می توانید کار مردم را مستندسازی کنید. یا این که در کنار خیابانی زندگی می کنید که به خاطر مردمانش یا ساختمانهایش یا… ویژگی خاصی دارد. به هر حال سر زدن به داخل جامعه، جایی که آدمها کار می کنند (مثل مغازه ها و حتی مکان های صنعتی) یا استراحت می کنند، می تواند پرده از واقعیتهای جالبی بردارد که بر یک عابر در حال گذر پوشیده است.

بازی با نور

دوباره دیدن چیزها بخش مهمی از اکتشاف دنیای جدیدتان است. کار عکاسان بازی با نور است و نور هم همیشه در حال تغییر. نور باغچه کنار خانه شما همواره در حال تغییر است. تا به حال به آن توجه داشته اید؟ آشنا بودن و عادت کردن به چیزی، باعث می شود که چهره در حال تغییر آن را فراموش کنیم که همین تغییر، فرصتی بسیار مهم در عکاسی است. نیمکت تنهای داخل پارک در صبح، وسط ظهر، یا غروب چهره های متفاوتی از خودش را به نمایش می گذارد. بنابراین یک سوژه ساده هم می تواند چند عکس مختلف نتیجه دهد.

یک نیمکت می تواند موضوع خوبی برای پروژه عکاسی باشد، اما همچنین می تواند جای خوبی برای منتظر ماندن برای پیدا شدن موضوع عکاسی باشد.

به اشتراک گذاشتن نگاه خود با جامعه

بعضی وقتها، هدف اصلی از عکاسی خلق مجموعه عکسهایی است که باعث گسترش دید ما نسبت به دنیای اطرافمان می شود و فن و تکنیک در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد. این نوع از عکاسی که بیشتر با حضور قلب انجام میشود به سادگی در کنار خانه امکان پذیر است، چراکه همیشه در آنجا حضور داریم.

عکاسی کردن در جامعه دور و برمان، پیوند قوی تری را میان ما و محیط اطراف ایجاد می کند و در عین حال، افراد زیادی را با عکاسی ما درگیر می کند. آیا این همان هدفی نیست که به عنوان یک عکاس به دنبال آن هستیم؟

برای به اشتراک گذاشتن عکسهایمان، و قسمت کردن چیزهایی که برای ما ارزشمندند، آیا بهترین مکان برای شروع خانه نیست؟

مثل همیشه، بهتر است که قبل از عکس گرفتن اجازه بگیریم. چون مودبانه است و همچنین سر صحبت را با همسایه ها باز می کند. در حین عکاسی، به راههایی که می توانید عکسهای خود را با جامعه اطرافتان به اشتراک گذارید فکر کنید. امروزه راههای زیادی برای به اشتراک گذاشتن عکسها به وجود آمده و می تواند به سادگی یک فتوبلاگ عکاسی برای جمع آوری و نمایش کارهایتان باشد.

پس با بعضی از بهترین مزایای عکاسی در نزدیکی خانه آشنا شدیم:

  • موضوعات عکاسی می توانند به سادگی در چند قدمی شما باشند.
  • زمان و پول کمتری هزینه سفر عکاسی می شود.
  • می توانید به یک جا چند بار سر بزنید تا از زوایای جدیدتر یا تحت شرایط نوری مختلف آنجا را مشاهده کنید و عکس بگیرید
  • می توانید عکسهای خود را با جامعه دور و بر خود به اشتراک بگذارید.

صبر کنید که عکسها به سراغ شما بیایند

عکاسی کردن در نزدیک محل زندگی، زمان، اراده و پشتکار می خواهد. این روزها معمولا صبر و حوصله ها بسیار کم شده: شبکه های اجتماعی مرتبا ما را درگیر خود می کنند و سرعت زندگی هم ما را به سمت جلو هل می دهد. اما شما عجله نکنید، بنشینید و دنیای اطراف خود را خوب نظاره کنید. زوایای پنهان زیادی را در اطراف خود خواهید یافت.

خود من بعضی وقتها در یک جا آرام می گیرم و منتظر یک اتفاق جالب می مانم. این «جا» ممکن وسط طبیعت یا یک نقطه توریستی پر از توریست باشد. آرام باشید و صبر کنید تا عکسها به سراغ شما بیایند.

چند وقت پیش، وقتی در حال رهبری یک تور عکاسی بودم، یک نیمکت سنگی در زیر یک درخت پیدا کردم و آنجا نشستم. یک عکاس از گروه دیگر که در حال گذشتن بود، به من لبخندی زد و گفت که فکر خوبی است که کمی استراحت کنیم. البته من در آن لحظه استراحت نمی کردم. داشتم نگاه می کردم و منتظر بودم که جریان زندگی از جلوی چشمانم بگذرد تا در لحظه مناسب آن را ثبت کنم.

خلق عکسهای خوب لزوما کار ساده ای نیست، اما تمرین کردن و مشاهده مکانها تحت شرایط نوری مختلف می تواند به شما خیلی کمک کند. همانطور که عکاس مشهور، Elliot Erwitt می گوید: «به نظر من، عکاسی هنر مشاهده است. نکته اصلی در یافتن موضوع جالب در یک جای عادی است… من دریافته ام که عکاسی به خود چیزهایی که می بینید ربط زیادی ندارد و بیشتر به این که چگونه آن چیزها را می بینید مربوط است».

چالشهای عکاسی در نزدیک خانه، همگی بر یک موضوع توافق نظر دارند: این که ما به چیزهایی که در نزدیک ما هستند و هر روز با آنها مواجه می شویم توجه و دقت کافی نداریم. بر هم زدن این عادت و نگاه نو به دنیای اطراف، ممکن است زمان بر باشد، اما بعضی از راهکارهای ساده ای وجود دارند که می توانند در کشف این دنیای نو به ما کمک کنند.

  • پیاده بروید: کفشهای خوب، بسیار بیشتر از ماشین خوب در عکاسی به شما کمک می کنند.
  • سعی کنید همیشه از یک مسیر عبور نکنید. مسیرهای مختلف را امتحان کنید.
  • هر از گاهی بایستید و دنیای اطراف را تماشا کنید.
  • سعی کنید زوایای تازه ای بیابید.
  • تغییرات کوچک بسیار مهم هستند: این تغییر می تواند به سادگی عوض کردن سمت پیاده روی خیابانی باشد که هر روز از ان عبور می کنید.
  • به پشت سر خود نگاه کنید: معمولا ما از یاد می بریم که چیزی که الان از کنار آن عبور کردیم، فقط با یک تغییر نگاه کوچک، می تواند چشم انداز جدیدی را در اختیار ما بگذارد.
  • وقتی راه می روید، به جلوی پایتان دقت کنید، اما در عین حال حواستان به دنیای اطراف هم باشد.

می توانید به یک جا، در ساعتهای مختلف روز چند بار سر بزنید. نور همیشه در حال تغییر است، بنابراین صحنه ها هیچ گاه یک جور باقی نمی مانند. اگر این تغییر را در روزهای سال ضرب کنید و تغییرات آب و هوایی را هم در آن احتساب کنید و فصلهای مختلف سال را هم در نظر داشته باشید. در این صورت آن قدر تعدد موضوع خواهید داشت که برای چندین سال عکاسی شما کفایت میکند!

این که بتوانید به یک محل در ساعات مختلف روز سر بزنید، به شما امکان ثبت موقعیتهای گوناگون نوری آنجا را می دهد.

کمتر سفر کنید، بیشتر عکاسی کنید

یکی از بهترین مزایای عکاسی در نزدیکی خانه، این است که می توانید بیشتر به عکاسی بپردازید. نه تنها آخر هفته ها، بلکه تقریبا هر روز.

از جاهایی که مرتب به آنها سر می زنید، می توانید پروژه های عکاسی مختلفی ایجاد کنید و مرتب تکمیلشان کنید. موضوع پروژه می تواند منظره اسکله در روزهای مختلف هفته یا ساعات مختلف روز باشد یا حتی درختی که هر روز در مسیر خانه به کار از کنار آن عبور می کنید. شاید بخواهید از جریان تکمیل یک ساختمان در حال احداث در نزدیکی خانه تان عکاسی کنید. می توانید هر روز از آن عکس بگیرید. زوایای جدید را امتحان کنید، اما در عین حال در طول روزهای عکاسی، از یک نقطه ثابت هم عکس بگیرید. در این صورت با تکمیل ساختمان، کار منحصر به فردی را برای نمایش خواهید داشت.

برای بسیاری از این پروژه ها یک دوربین کامپکت هم کفایت می کند، بنابراین هیچ عذری برای نبردن دوربین به محل کار مورد قبول نیست. کسی چه می داند، شاید در وقت ناهار بتوانید کمی وقت را در یک باغچه نردیک محل کار یا جای دیگر بگذرانید و تجربه لحظه نابی از عکاسی را داشته باشید.

امیدوارم که دلایل کافی برای انگیزه دادن به شما داده باشم که دوربینتان را بردارید و از دنیای جدید نزدیک خانه تان عکاسی کنید. کافی است که خوب نگاه کنید. بعضی وقتها حتی لازم نیست که از خانه خارج شوید.

قبل تمام کردن این مطلب لنزک، یک گفته از عکاس مشهور، آلفرد آیزنشتات را می آورم. او می گوید: «من از سفر و عکاسی از سرزمین ها و مردمان دوردست لذت می برم. اما همان لذت را، وقتی از پنجره خانه به بیرون نگاه می کنم و دنیای بیرون را دوباره کشف میکنم نیز می برم. فقط کافی است صحنه مقابل خود را با چشمان یک عکاس بررسی کنید.»

 

منبع : http://www.lenzak.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : شنبه 21 تير 1394 | 8:0 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.