در چه مواقعی از فیلتر ND Graduated استفاده می کنیم

تصویر سمت چپ بدون استفاده از فیلتر ND Graduatedگرفته شده است و در نتیجه بیشتر Highlightها در این تصویر که از کنتراست بالایی نیز برخوردار است از بین رفته اند . دلیل این مشکل نیز این است که این منظره دارای محدوده داینامیک رنج بسیار وسیع تری از توانایی ثبت دوربین میباشد . تصویر سمت راست با وجود فیلتر ND Graduatedگرفته شده است . همانطور که مشاهده میکنید حال که آسمان تیره تر شده در عین حال که همچنان جزییات محدوده Shadowحفظ شده است ، جزییات بسیار بیشتری از محدوده Highlightتصویر نیز به ثبت رسیده است .

در اینجا مثال دیگری از تاثیر فیلتر ND Graduatedدر تصاویری که از محدوده داینامیک رنج بالایی برخوردار میباشند را مشاهده میکنید . همانطور که قابل پیش بینی است ، تصویر سمت راست بدون استفاده از فیلتر و تصویر سمت چپ با استفاده از فیلتر ND Graduatedگرفته شده است . به جزییات بسیار بیشتر آسمان و دریا در تصویر سمت راست توجه کنید .

با پیشرفت تکنولوژی کارکرد دوربین ها نیز به خوبی کارکرد سیستم بینایی انسان نزدیک شده اند . چشم انسان از قابلیت هایی مانند : شفافیت بسیار بالا ، سیستم فوکوس آنی و بسیار دقیق ( حداقل در زمان جوانی ) ، قابلیت تغییر از زاویه بسیار باز به زاویه بسیار بسته به صورت آنی و تنظیم سفیدی نور اتوماتیک برخوردار است . با این وجود قابلیتی که بیشترین ارزش را برای عکاسان دارد این است که چگونه سیستم بینایی انسان محدوده های بسیار گسترده و متفاوت نور ( کنتراست ) را میتواند کنترل کند.

امروزه دوربین های نیکون دارای تکنولوژی هایی هستند که به شما توانایی ، ثبت تصاویر بسیار خوبی را در شرایط نوری با محدوده داینامیک رنج بسیار وسیع ، را میدهند. سیستم D-Lightingبعد از ثبت تصویر ، قسمت های بسیار روشن تصویر را تیره کرده و قسمت های بسیار تیره تصویر را روشن میکند. سیستم Active D-Lightingدر زمانی که در حال عکاسی هستید ، تصاویر را به شکلی بهینه میکند که بتواند جزییات محدوده های Highlightو Shadowرا بازیابی کند. حالات HDRو یا Backlight HDRکه در بعضی دوربین های نیکون وجود دارد نیز در واقع همین کار را انجام میدهد – آنها از صحنه ای با کنتراست بسیار بالا ، تصویری میسازند که در تمامی محدوده داینامیک رنج دارای جزییات قابل قبول میباشد .

این تکنولوژی های بسیار عالی ، تنها به این منظور در دوربین ها قرار گرفته اند تا شما بتوانید تصویر بهتری را ثبت کنید. در هر حال برای کسانی که خواهان ثبت تصویر به صورت خالص ( بدون استفاده از نرم افزار ) هستند ، معمولا نورسنجی به صورت دستی و استفاده از فیلتر ND Gratuatedبه منظور کم کردن محدوده داینامیک رنج ، راه حل مورد استفاده است .

 

در سمت راست مشاهده میکنید که فیلتر ND Gratuatedچگونه تصویر را تیره تر میکند .

  

در سمت چپ ، فیلتر ND Graduatedمعمولا به این شکل ساخته میشود که در نگه دارنده فیلتری که به لنز متصل شده است ، قرار گیرد . 

در نظر عکاسان نور به صورت درجه بندی شده است. یک درجه ( استپ ) کامل میتواند به معنی دو برابر و یا نصف نور باشد ، مانند اینکه اگر یک درجه کامل باز کنیم ( اجازه میدهیم که نور به میزان یک درجه کامل وارد شود ) و یا یک درجه کامل بسته کنیم ( میزان نوری را که به سنسور دوربین میرسد به میزان یک درجه کامل کم کنیم ) . دوربین ها دارای این قابلیت هستند که ، میزان نور ورودی به دوربین را با استفاده از دیافراگم لنز و یا سرعت شاتر ، کنترل کنند.

سیستم بینایی انسان دارای 15 درجه میباشد . دوربین ها ، چه از سنسور دیجیتال و یا از فیلم استفاده کنند ، دارای این محدودیت هستند که تقریبا میتوانند 6 درجه از نور را به درستی ثبت کنند. هر چیزی خارج از این محدوده به شکل سفید و یا سیاه و بدون هیچ گونه جزییات قابل رویتی ثبت میشود . در این گونه شرایط معمولا عکاسان اجازه میدهند که محدوده Shadowسیاه شود تا بتوانند جزییات باقی تصویر را ثبت کنند . این یکی از تصمیماتی است که باید بگیرند و این کار را با استفاده از گزینه اصلاح نورسنجی و یا نورسنجی به صورت دستی انجام میدهند .

با گذشت سال ها عکاسان به منظور ثبت آن محدوده از نور ، یک روش را بیشتر از سایر روش ها مورد استفاده قرار دادند و آن هم استفاده از فیلتر ND Gratuatedاست . یک فیلتر NDمانند یک شیشه و یا پلاستیک به رنگ خاکستری است که جلوی لنز قرار میگیرد . در صورت طراحی صحیح و ساخت درست ، این فیلتر به هیچ وجه بر روی رنگ ها در تصویر تاثیر نخواهد گذاشت و صرفا باعث ورود نور کمتر به دوربین میشود . از این فیلتر ها به منظور کم کردن سرعت شاتر با وجود حساسیت کم ISO، خیلی وقت است که استفاده میشود . با استفاده از این روش است که میتوان آن حالت رویایی و بسیار زیبای حرکت آب روان را ثبت کرد . اما چیزی که فیلتر ND Gratuatedرا از سایر فیلتر های NDمتمایز میکند این است که این فیلتر دارای دو محدوده روشن و تاریک میباشد و این مورد در صحنه های با شرایط نوری بسیار متفاوت ، کمک بسیار بزرگی به عکاسان میباشد .

برای مثال تصور کنید که با منظره ای مواجه هستید که آسمان آن بسیار روشن تر از زمین پایین آن است . به منظور ثبت عکس شما یا باید بر مبنای نورسنجی آسمان دوربین را تنظیم کنید که در این صورت زمین سیاه خواهد شد ( Underexpose) و یا بر مبنای نورسنجی زمین تصویر را ثبت کنید که باعث سفید شدن کامل آسمان میگردد ( Overexpose) . اما با افزودن فیلتر ND Gratuatedمیتوانید قسمت تیره فیلتر را بر روی آسمان تنظیم کنید و قسمت روشن آن را بر روی زمین و این شانس را داشته باشید که هم زمین و هم آسمان به درستی نورسنجی شوند و جزییات آنها به طور کامل ثبت گردد .

این حالت که به آن “ Grads “میگویند به 2 صورت ملایم و شدید ارائه میشود . حالت شدید Gradباعث میشود که فاصله محدوده روشن تا تاریک بسیار کم باشد . این حالت در شرایطی خوب است که مرز تفاوت نورسنجی به صورت واضح و کاملا مستقیم باشد مانند افق . اما حالت ملایم Gradدارای محدوده وسیع تری از روشن تا تاریک میباشد و برای مواقعی که یک مرز مشخص برای تفاوت نورسنجی وجود ندارد کاربرد دارد . این فیلتر ها با درجات مختلف تیرگی وجود دارند . همینطور به اشکال مختلف نیز عرضه میشوند بعضی به شکل مدور هستند و جلوی لنز بسته میشوند و بعضی به شکل مربع و یا مستطیل هستند و در نگه دارنده فیلتر که متصل به لنز است قرار میگیرند . همچنین این فیلتر ها در اندازه های مختلف برای استفاده در دوربین های قطع کوچک و یا قطع متوسط و یا قطع بزرگ ارائه میشوند .

هنگامیکه شما شروع به استفاده از فیلتر ND Graduatedمیکنید ، به سرعت متوجه این موضوع میشوید که چرا این فیلتر ها جزو جدا نشدنی از ابزارهای عکاسان طبیعت میباشند . این فیلتر ها به شما اجازه میدهند که از منظره به خصوصی که در مقابل شما قرار گرفته ، تصویر بهتری را ثبت کنید .

منبع :

http://www.nikonusa.com/en/Learn-And-Explore/Article/gjcxf6bn/when-to-use-graduated-neutral-density-filters.html

 

آموزش عکاسی دیجیتال 4 جلسه در ماه در روزهای جمعه

جلسه ای 20000 هزار تومان

به طور عملی و در محیط باز برگزار می شود.

پیامک از طریق : 09388500497

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : چهار شنبه 19 فروردين 1394 | 18:29 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.