ما چگونه می بینیم ؟ بر گرفته از کتاب دید خلاقانه نوشته برایان بترسون

همچنین به روشنی اولین باری که با لنز 50 میلی متری ام به بالا نگاه کردم . بعد از این که بیشتر صبح را در یک درختستان صنوبر به عکاسی از برگ های پائیزی گذرانده بودم ، تصمیم گرفتم اندکی استراحت کنم . به پشت روی زمین دراز کشیدم . دوربینم را برداشتم که با آن نگاهی به خیمه ی درختان و آسمان لاجوردی بیندازم . وای ! ناگهان از عظمت منظره ای که دیده بودم خستگی ام در رفت ! بعدا" حتی یاد گرفتم که می توانم به راحتی با فوکوس کردن از نزدیک ترین فاصله ی ممکن و بازترین دیافراگم لنز ، پس زمینه ای از رنگ های در هم آمیخته و خارج از فوکوس داشته باشم . وقتی به گذشته نگاه می کنم ، در می یابم که چه قدر این درس ها ارزشمند بوده اند .

در کارگاه های حضوری و کلاس های عکاسی اینترنتی ام . دریافته ام که بیش تر هنرجویان با دید ذاتی لنزهایی که دارند آشنایی ندارند . تا جایی که من می دانم ، انجام تمرین های چشمی لازم ، تنها و وسیع ترین روش برای گسترش دید است . بعد از نگاه کردن به مثال های این دو صفحه و صفحه ی بعدی که روش های مختلف دیدن یک سوژه را نشان می دهد ، تمرین داخل کادر صفحات 16 17 را انجام دهید که همیشه محک خوبی برای سنجش هنر جویانم بوده است . برای کسانی که با فیلم عکاسی می کنند ، این تمرین کم تر از سی و شش عکس خواهد شد .


اطلاعات عکس :

 

فانوس دریایی مارکن ، واقع در شمال هلند . یکی از هزاران سوژه ای است که می توانید از نقطه دیدهای مختلف و با لنزهای با فواصل کانونی متفاوت از آن عکاسی کنید . عواملی مثل تغییرات فصل ، تغییر مکان نور و نقطه ی دید در طول روز تاثیرگذار خواهند بود و واضح است که چه قدر ساده می توان کل یک کتاب را در مورد سوژه ی این چنینی نوشت . روی صخره های سیاه رنگ ، قدم زنان کمی فاصله گرفتم . یک نقطه دید پایین را در یک کادر عمودی انتخاب کردم تا بر روی شکل ، فرم و بافت صخره ها تاکید کنم ( تصویر چپ ) .

دوربین و لنز 20 میلی متری ام را روی دست می گیرم ( به جای استفاده از سه پایه ) . و سرعت شاتر را روی 1/60 ثانیه و دیافراگم را روی f/60 تنظیم می کنم .توجه کنید که چطور لنز 20 میلی متری در ترکیب با نقطه دید پایین . یک حس همق و پرسپکتیم را ایجاد می کند که به خاطر بالا رفتن خطوط منحنیصخره ها این حس قوی تر شده است . سپس من به سمت دیگر صخره ها رقتم و یک عکس افقی گرفتم ( تصویر روبرو ) . توجه کنید که چگونه با تغییر موقعیت . تابش نور جانبی به صخره ها را از دست داده ام . ( هر دو عکس با لنز 20mm و 1/60 ثانیه و f/60 )

منبع : کتاب دید خلاقانه در عکاسی نوشته برایان بترسون

لینک ویژه : http://picturepeople.com 

عکسهای تفریحی خانواده ها و حیوانات خانگی     

              

 

 

منبع عکس : http://photo13.edublogs.org


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: دید خلاقانه در عکاسی برایان بترسون

تاريخ : پنج شنبه 26 دی 1392 | 7:9 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.